PROJEKT

Spremni na klimatske promjene

AUTORICA: Tanja Đurić

Projekt Spremni na klimatske promjene nastao je u suradnji Udruge studenata odgojnih i obrazovnih znanosti Futuri Magistri, Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku, Općinom Brodski Stupnik te Udrugom Zlatnik iz Staroga Slatinika. Ovaj mikroprojekt dio je većega europskoga projekta LADDER u kojemu sudjeluje 26 partnera i 20 suradnika iz 18 zemalja članica Europske unije i 17 članica koje nisu članice.

Projekt LADDER usmjeren je na obrazovanje za održivi razvoj, podizanje svijesti o aktualnim problemima te osnaživanje suradnje između lokalnih vlasti i organizacija civilnoga društva. Temelji se na DEAR pristupu (Development Education and Awareness Raising), odnosno obrazovanju za razvoj i podizanje svijesti. Unutar ponuđenih sedamnaest milenijskih ciljeva u sklopu LADDER projekta mogli su se prijaviti mikroprojekti kojima bi se podigla svijest o određenom problemu. Studenti Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti prepoznali su problem u svojoj lokalnoj zajednici, a to je onečišćenje zraka u Slavonskome Brodu te su kroz projektni prijedlog pokušali biti dio promjene za zdraviji i kvalitetniji život u lokalnoj zajednici. Kao budući učitelji, smisao njihova poziva je obrazovati mlade, osvijestiti ih i potaknuti na kritičko promišljanje o okolini u kojoj žive te im pomoći da postanu aktivni sudionici društva.

Udruga studenata Futuri Magistri prijavila je projekt Spremni na klimatske promjene (Prepared for Climate Change) na poziv Hrvatske zajednice županija vodeći se milenijskim ciljem o podizanju svijesti u lokalnoj zajednici o klimatskim promjenama. Projekt je zadovoljio sve projektne kriterije i dobio zeleno svjetlo za provedbu. Provedba projekta trajala je dva mjeseca, rujan i listopad 2017. Cilj je projekta bio obrazovati učenike mlađe školske dobi i njihove roditelje te širu javnost o klimatskim promjenama i njihovim posljedicama za društvo.

Projekt je uključio sljedeće projektne aktivnosti: uvodnu tiskovnu konferenciju, Znanstveni dan u Znanstveno-edukacijskome centru Višnjan te posjet akvariju u Poreču, znanstvena i kreativna radionica u osnovnim školama na području Općine Brodski Stupnik te završna izložba u Starome Slatiniku. Na tiskovnoj konferenciji 6. rujna 2017. na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku, dislociranome studiju u Slavonskome Brodu projekt je predstavljen medijima i široj zajednici.

Najava projekta na tiskovnoj konferenciji

Druga projektna aktivnost uključivala je izlet u Istru 16. rujna 2017. gdje su ciljani korisnici sudjelovali u predavanju i radionicama o klimatskim promjenama u Znanstveno – edukacijskome centru Višnjan te su posjetili Zvjezdarnicu Tičan. Radionice izrade termos boce, erozije tla, izrade teleskopa i mikroskopa, kao i obilazak Zvjezdarnice Tičan, bile su predviđene za treće i četvrte razrede osnovnih škola na području Općine Brodski Stupnik, njihove učiteljice i roditelje, dok su prvi i drugi razred u pratnji roditelja i projektnih partnera imali edukativno predavanje o klimatskim promjenama i obilazak Zvjezdarnice Tičan, nakon čega su posjetili Akvarij & terarij Poreč. Tamo su također imali edukativni obilazak.  

Posjet zvjezdarnici Tičan

Projekt je također uključivao dvije radionice u školama na području Općine Brodski Stupnik. Škole koje su sudjelovale u projektu su Osnovna škola Dr. Stjepan Ilijašević u Oriovcu, Područna škola Brodski Stupnik (treći i četvrti razred) te Osnovna škola Ivan Mažuranić u Sibinju, Područna škola Stari Slatinik (svi razredi mlađe školske dobi). Studenti Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku, dislociranoga studija u Slavonskome Brodu koji djeluju u Udruzi studenata Futuri Magistri pod mentorstvom svojih profesora i asistenata proveli su navedene radionice 30. rujna i 7. listopada 2017.u Brodskome Stupniku i Starome Slatiniku.

Prva je radionica bila znanstvenoga karaktera i uključivala je edukaciju o klimatskim promjenama te pokuse na temu klimatskih promjena. Tako su učenici uz pomoć voditelja radionica napravili dva pokusa: klimatske promjene u boci i otapanje ledenjaka. Učenicima je predstavljena i animacija studentske slikovnice Slavonska narodna medicina kako bi na zanimljiv način vidjeli kako su nekad ljudi živjeli više u skladu s prirodom te kako bi usporedili čovjekov odnos s prirodom danas.

Druga je radionicabila kreativnoga karaktera i uključivala je slikanje kombiniranomlikovnom tehnikom (flomaster i akvarel) za treće i četvrte razrede, a osnovni likovni motivi bili su posljedice klimatskih promjena (uragan, otapanje ledenjaka, kisele kiše), ali i obnovljivi izvori energije o kojima su učenici posebno bili educirani na radionici. Prvi i drugi razred izrađivao je kaširane balone na temu planeta Zemlje. Učenici su slikanjem izrazili svoju zabrinutost za planet Zemlju, a svoje su radove priložili na završnoj izložbi kako bi podigli svijest šire zajednice o klimatskim promjenama.

Učenici na djelu

Zadnja je projektna aktivnost bila završna izložba dječjih radova nastalih na kreativnoj radionici te svečani završni program u Društvenome domu Dr. Ante Starčević u Starome Slatiniku 14. listopada 2017. gdje su predstavljeni rezultati projekta.

Završna priredba

 U svečanome programu sudjelovali su projektni partneri, djeca iz igraonice u Starome Slatiniku, učenici od prvoga do četvrtoga razreda Osnovne škole Ivan Mažuranić u Sibinju, Područne škole Stari Slatinik, Dječja skupina Zlatnik te Veseli Staroslatinčani. Na izložbi se razgovaralo i o daljnjoj suradnji lokalne uprave, odgojno-obrazovnih ustanova i lokalnih udruga kako bi se i dalje nastavilo poticati akcije mladih i neformalno obrazovanje. Projekt je polučio zanimljive ideje u vezi s daljnjim širenjem svijesti o klimatskim promjenama, ali i drugim znanstvenim pitanjima koja bi se približila mlađem uzrastu u obliku uvođenja novih izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti. Projekt Spremni na klimatske promjene završio je svečanom izložbom te su svi projektni ciljevi uspješno ostvareni.  

Studenti su ovim projektom još jednom pokazali kako je za promjene najvažnija zajednička suradnja te upornost, a svoje znanje i želju za promjenom postojećega stanja u lokalnoj zajednici pokazali su svojom projektnom idejom. Europska je unija  prepoznala vrijednost ovoga projekta te je ukazavši povjerenje studentima u provođenju projekta još jednom ukazala na važnost mladih u lokalnim i globalnim inicijativama.