Sara Križanović

Studij kineziologije

Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku

sarakrizanovic0@gmail.com

Što je to powerlifting?

Powerlifting dizački je natjecateljski sport u kojem se natjecatelji natječu u tri discipline: čučnju, potisku s klupe ili bench pressu te mrtvom dizanju. Te su tri osnovne discipline powerliftinga sastavni dio svakoga baznog treninga snage u svim sportovima koji rabe utege u sklopu svog treninga – od teške atletike, sprinterskih disciplina, veslanja, borilačkih sportova pa sve do ekipnih sportova. U Republici Hrvatskoj powerlifting bio je već prisutan pri samom osnutku države jer su natjecanja započela davne 1969. osnutkom Odbora za discipline snage pri Savezu Jugoslavije za dizanje tegova (Knežević 2017).

Budući da je sport slabo poznat te se rijetki odluče baviti njime na ovim prostorima, odlučili smo vam ga predstaviti u intervju s Karlom Vlainićem, juniorskim državnim prvakom 2014.u GPA-u (Global Powerlifting Alliance) i juniorskim europskim prvakom u GPA-D organizaciji 2016.

Možete li nam se kratko predstaviti?

Zovem se Karlo Vlainić, imam 25 godina i živim u Osijeku. Završio sam preddiplomski zdravstveni studij Radiološke tehnologije na Sveučilištu u Splitu.

Kada ste se odlučili baviti powerliftingom?

Zbog pretilosti i neaktivnosti prije osam godina odlučio sam krenuti u teretanu. Dvije godine nakon ozbiljnije sam se posvetio treniranju u teretani i posavjetovao se s osobnim trenerom. On mi je napravio plan i program treniranja za povećanje mišićne mase i nakon toga za smanjenje masti. Tijekom suradnje trener je primijetio da sam iznimno dobar u tri osnovna dizanja koja pripadaju powerliftingu (čučanj, mrtvo dizanje, potisak s klupe). Nakon mnogo nagovaranja i dužeg te ozbiljnijeg treniranja 2014. sam se odlučio samostalno pripremati za natjecanje koje je bilo u prosincu iste godine. Uspjeh na natjecanju i osvojeno prvo mjesto u kategoriji navelo me na daljnje treniranje i apsolutnu posvećenost powerliftingu.

Zašto powerlifting?

Zato što je neopisiv osjećaj rušenja vlastitog rekorda u dizanju, odnosno osjećaj vlastite snage i uspjeha.

Na koliko ste natjecanja dosad bili i koji su Vaši uspjesi?

Prvi sam put sudjelovao u Zagrebu na Državnom natjecanju u GPA organizaciji 2014.gdje sam osvojio prvo mjesto kao junior u kategoriji do 75kilograma. Total mi je bio 465 kilograma (čučanj 150kilograma, potisak s klupe 110 kilograma, mrtvo dizanje 200 kilograma). Nagodinu, 2015., pripremao sam se za natjecanje u Splitu pod nazivom Najjači Dalmatinac koje je, nažalost, bilo otkazano, no na kraju sam priprema primijetio da mi se total povećao za 40 kilograma, pa sam odlučio angažirati trenera i pripremati se za sljedeću godinu. Na Državnom prvenstvu 2016.u Bjelovaru osvojio sam drugo mjesto u kategoriji do 75 kilograma pod GPA organizacijom. Total mi je bio 540 kilograma (čučanj 200 kilograma, potisak s klupe 125 kilograma i mrtvo dizanje 215 kilograma).

Fotografija 1. Državno prvenstvo 2016.u Bjelovaru (Izvor: Karlo Vlainić)

Iste godine, mjesec dana kasnije, organizirano je Europsko prvenstvo u Zadru pod GPA organizacijom gdje su uveli novi ogranak organizacije pod nazivom GPA-D (drug free) u kojem sam sudjelovao kao natjecatelj u juniorskoj kategorije do 75 kilograma. Total mi je na tom natjecanju bio 540,5 kilograma (čučanj 185 kilograma, potisak s klupe 125 kilograma, mrtvo dizanje 230,5 kilograma).

Fotografija 2. Europsko prvenstvo 2016. u Zadru (Izvor: Karlo Vlainić)

Na Europskom natjecanju osvojio sam prvo mjesto u vlastitoj kategoriji, prvo mjesto overall (prema sustavu bodovanja Wilks) te sam postavio novi svjetski rekord u totalu i mrtvom dizanju u juniorskoj kategoriji do 75 kilograma.

Fotografija 3. Europsko prvenstvo 2016.u Zadru (slijeva nadesno: Marko Pičuljan,Robert Krušić, Karlo Vlainić; Izvor: Karlo Vlainić)

Opišite nam pripremu za natjecanje.

Cilj je priprema održavati tjelesnu težinu, ali i napredovati u osnovnim dizanjima. Priprema pred natjecanje traje 8 – 12 tjedana, s tim da se posljednja tri tjedna radi peaking u kojem se priprema tjelesno i psihičko stanje za sam dan natjecanja kako bismo postigli najbolje rezultate. Posljednji tjedan prije natjecanja dva se treninga odrade s 30 % snage, a nakon posljednjeg treninga kreće proces dehidracije za vaganje. Iz organizma se pokušava izbaciti što više vode te isprazniti sav glikogen iz mišića. Primjerice, 24 sata prije natjecanja na vaganju sam dehidriran imao 74,5 kilograma, a na dan natjecanja 82,2 kilograma.

Kakvi su treninzi i prehrana?

Treninzi se baziraju na osnovne tri vježbe koje se rade na početku samog treninga, ana ostatkuse treninga radi na mišićnim skupinama koje potpomažu pri izvođenju osnovnih dizanja, to jest na slabim točkama. Ciklusi treninga traju 4 – 6 tjedana. U prvom se tjednu ciklusa kreće s manje kilograma i više ponavljanja sve dok se ne dođe do težine s kojom se mogu maksimalno napraviti tri ponavljanja. Nakon toga slijedi ili deload tjedan (trening s 50 % snage) ili testiranje maksimuma pa deload tjedan te onda kreće novi ciklus istim principom, ali prilagođenom težinom.  

Prehrana je više-manje individualna, ali visokoproteinska s dovoljnim unosom ugljikohidrata prije i nakon treninga. Pred natjecanje, točnije kada krene proces dehidracije, prehrana se u potpunosti mijenja.

Kako uskladiti natjecateljsko bavljenje sportom i studentski život?

Budući da sam studirao paralelno sa svim natjecanjima na koje sam išao, morao sam pronaći ravnotežu između učenja i treniranja. Najteže mi je bilo pridržavati se prehrane i svaku večer odvojiti minimalno pola sata za pripremu hrane za naredni dan. Studirao sam na fakultetu i učio za zanimanje koje mi se sviđa te trenirao ono što volim,pa nisam imao većih problema uskladiti jedno s drugim i organizirati se.

Koliko je powerlifting popularan u RH?

Što se tiče klubova u Osijeku, trenutno ne postoji nijedan powerlifting klub, dok u Vukovaru postoje dva. O popularnosti powerliftinga govore u prilog činjenice da se nije organiziralo GPA natjecanje od 2016., ali druga organizacija pod nazivom IPF (International Powerlifting Federation) i dalje organizira natjecanja u Hrvatskoj te broj natjecatelja svake godine raste.

Jeste li se bavili još kojim sportom osim powerliftingom?

U osnovnoj sam školi treniraoveslanje, ali nakon toga se sve do powerlifitnganisam bavio nijednim sportom, osim rekreativno teretanom. Ove sam godine sudjelovao na Državnom natjecanjubodybuildinga u kategoriji classic bodybuilding do 175 centimetara i osvojio treće mjesto.

Planirate li se i dalje baviti powerliftingom?

Trenutno nemam u planu nijedno natjecanje, ali i dalje gajim ljubav prema tom sportu i treniram redovito.

        

Sport i rekreacija vrlo su bitne stavke u životu svakog čovjeka zbog vlastitog zdravlja i razvitka fizičkih sposobnosti, a ovo je samo jedan dio toga. Powerlifting zahtijeva predanost, ali i upornost u redovitom treniranju. Vjerujemo da vam je članak uspio približiti ovaj sport i upoznati vas s njegovim osnovama. Kao što je kolega rekao, ako radite ono što volite, neće vam nikada biti problem to uskladiti sa svojim studentskim životom.