Jelena Kovačević, prof.

Ekonomska škola Požega

Požega

jelekova@gmail.com

Erasmus+ projekt Komunikacija i kultura

Erasmus+ projekt Communication and culture bio je prvi međunarodni projekt tipa KA219, to jest strateško partnerstvo i suradnja šest europskih škola u kojem je sudjelovala naša škola, Ekonomska škola iz Požege. Kolegica Lidia Gerstman, inače profesorica Hrvatskog jezika u našoj školi, ostvarila je kontakt s glavnim koordinatorom projekta Španjolcem Eduardom Ruizom, nastavnikom u školi u San Fernandu na jugu Španjolske, putem LinkedIna, profesionalne društvene mreže koja diljem Europe trenutno okuplja 89 milijuna korisnika, a u cijelom svijetu oko 300 milijuna.

Uz Španjolsku, dakle, i Hrvatsku ekipi su se priključile Finska, Bugarska, Poljska i Italija. Neke su od tih zemalja, odnosno škola već i ranije surađivale na sličnim projektima, a neke su se, poput nas, uključile u ovu ekipu u kojoj su pronašle ne samo partnere i suradnike nego i prijatelje s kojima nastavljaju komunicirati i međusobno se posjećivati čak i nakon što je projekt zaključen.

Projekt C&C, koji je trajao od rujna 2015. do kolovoza 2017., zamišljen je kao multidisciplinarni te je uključivao općeobrazovne predmete poput Materinskog jezika, Engleskog jezika, Povijesti, Geografije, Matematike, Informatike i Glazbenog odgoja kroz koje se bavilo temom projekta, to jest poviješću komunikacije i njezinim odnosom s različitim kulturama zemalja sudionica u projektu. Projekt je polazio od činjenice da se metode poučavanja nisu mijenjale jednakom brzinom kao tehnološki i metodološki napredak posljednjih desetljeća, a učenici se trebaju obrazovati metodama i dinamikom koje su prilagođene svijetu u kojem odrastaju gdje su važni timski rad i komunikacijske vještine. Projekt je bio namijenjen učenicima do 16 godina starosti te smo uključili učenike 1. i 2. razreda naše škole, a bio je ispunjen aktivnostima od samog početka do kraja, odnosno i tijekom mobilnosti i tijekom mjeseci provedenih u matičnim školama.

Osim ključnih aktivnosti opisanih u projektnoj prijavi, svaka je škola provela brojne aktivnosti kako bi podržala projekt i unaprijedila diseminaciju ishoda i rezultata projekta. U sklopu je projekta 27 učenika i osmero nastavnika naše škole sudjelovalo u pet mobilnosti te putovalo na dva radna sastanka i to u San Fernando u Španjolskoj, Kaarinu/Turku u Finskoj, Vidin u Bugarskoj, Varšavu u Poljskoj te Taranto u Italiji.

D:\Jelena\Slike\Španjolska 2015\IMG_0312.JPG

Fotografija 1. Prvi sastanak projektnih timova u Španjolskoj u studenom 2015. godine

Izvor: osobna arhiva

Za sudjelovanje u mobilnostima vrednovala su se učenička znanja iz Hrvatskog i Engleskog jezika, komunikativnost, pristojnost i zalaganje u poslovima projekta. Na svaku je mobilnost putovalo najmanje četvero učenika i barem dvoje nastavnika. Učenici su bili smješteni u obiteljima učenika domaćina, a takav se aranžman pokazao najboljim jer je učenicima pružio priliku da na neposredan način upoznaju način života u posjećenoj zemlji. Zamjenske su obitelji preuzele brigu o učeniku-gostu te su se mnoge potrudile i dodatnim sadržajima obogatile gostu boravak u svojemu domu.

Radionice su za učenike tijekom mobilnosti uključivale učenje materinskog jezika svake zemlje, učenje glagoljice, poduku iz mačevanja, karatea, kuhanja, šivanja, ručnog rada, pisanja poslovnih pisama, izradu narukvica prijateljstva, predmeta od gline, snimanje televizijskih reklama, posjete muzejima te razgledavanje znamenitosti gradova čiji su bili gosti.

Tijekom perioda kada se nisu održavale mobilnosti, učenici su sudjelovali u tematskim videokonferencijama upoznavajući tradiciju i nacionalne praznike drugih zemalja te prezentirajući lokalne i hrvatske običaje, razmjenjivali su e-poruke s učenicima drugih zemalja, izrađivali i prezentirali umne mape, ilustrirali višejezični rječnik poslovica i izreka, izradili vremensku lentu s temom komunikacije i kulture od drevnih vremena do izgledne budućnosti, osmišljavali, pisali i dizajnirali učenički bilten i blogove, sudjelovali u brojnim natjecanjima – onom za odabir službenog loga projekta,razbijanja kodiranih poruka, osmišljavanju izuma budućnosti, sudjelovali u anketi o načinu na koji apstraktna umjetnost utječe na njihove emocije. U sklopu je projekta snimljeno ukupno više od šest sati videomaterijala, a naši su učenici snimili sljedeće videozapise: Srednjovjekovna Požega, Velika, Kaptol, Kutjevo, Osmanlije u Slavoniji, Glagoljica, Umne mape, tri videa o mobilnostima, devetnaest televizijskih reklama za hrvatske proizvode ili izume te video kojim smo prezentirali našu školu. Jedan je naš učenik i sudionik projekta nakon završene srednje škole upisao filmsku produkciju na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu te izjavio da mu je iskustvo sudjelovanja na ovom projektu bilo od velike pomoći i koristi. Druga se učenica, potaknuta dobrim iskustvom sudjelovanja na C&C-ju, prijavila na mobilnost u okviru Erasmus+ programa već na početku studija. Kod velikog je broja učenika zamijećen https://lh3.googleusercontent.com/jkzVsa8OHE4aK3rgBCpfYaiVs2GPLs31QjTZ3n6rYTTX9r-rlyuDPDEluORZ4rBKUJwfkHwweyXz_EF8vttiTOg3kmjW3x3qHxbSX44oQwlxLDwzeDcZ0GaPgilWbzT-91cgOwfaM2GY0V-YzWENnxAJjLG-oHlanZR7Xk6D0v0pkai8SvyUhDtpA5ick494twv8tcQZoSUux1yvb0zS9pbT5JjN3OV1_uvOR3Ke9m0Qb8sm3chKeKz-TMV8Cc0b8jgFUOY9Boe69Xvh96KnS52BvIrCVDe49vW2jqsIKw4Ngnmhsu1vhDLciZmcoFpTnY2yF8b2bVHnzbGy6q8MOf_A5VInSJ3W6WVybJ3NdJzNpLa39e8IQ1p9p_pO-V0fL4G1kiZ3iSdI7OV1mbtIiDOGWV3-H4zteUvdU5z7tUoonl26i6ZPD8GLA_FTInqaDTlAvWnTLmeEpzo1QZ_LvCp3kROKknMLCi38lsfQh6YnTFc5sf8Qpjgth_ss7pR8FYVAkTtDU8S3xEuwy4VjCJ4xUzwKi5FK7L6L1bCATvpVJnZFNOGPLCAdpVe6DsPNaxCGPsvLZowzx6a5jPq_EWH7Jou-B-8BFSGeteaytl89I_WCGYlPqZHJbHyNrxOCSFAOqj-6GK-WpzIZXuVQIsK2K8rvQ761Ppvh3BGeRA=w958-h638-no

Fotografija 2. Priredba dobrodošlice za 23 učenika i deset nastavnika u Požegi u listopadu 2016.

Izvor: osobna arhiva

veći trud i zalaganje te motiviranost za ostvarivanje boljeg uspjeha u učenju kako bi bili izabrani za sudjelovanje u nadolazećim projektima. Svi koji su sudjelovali u projektnim aktivnostima, bilo kao putnici ili samo udomitelji, ocijenili su to kao vrijedno i poželjno iskustvo.

Osim što su koordinirali učeničke aktivnosti, nastavnici su pohađali treninge, radionice, predavanja i hospitirali na nastavi razvijajući tako nove vještine u poučavanju. Usavršavali su se u području višestrukih inteligencija, suradničkog učenja, uporabi IKT-a u nastavi, obrnute učionice, rutina u razmišljanju i vizualnog razmišljanja te problemske nastave.

Projekt su medijski popratili lokalni mediji (Soundsetradio, Radio Valis Aurea, Požeška kronika, Poljoprivredna TV, 034 portal, Požeški dnevnik) te HRT prilogom u Županijskoj panorami.

D:\Jelena\Slike\Italija 2016\20160303_115111.jpg

Fotografija 3. Grad Matera na jugu Italije

Izvor: osobna arhiva

D:\Jelena\Slike\Finska 6.-11. 2.2017\IMG-20170209-WA0024.jpg

Fotografija 4. Učionica za Glazbeni odgoj u finskoj školi

Izvor: osobna arhiva

Fotografija 5. Posjet gradu Belogradčiku i jednoj od najimpresivnijih tvrđava u Bugarskoj

Izvor: osobna arhiva

Tijekom trajanja projekta i učenici su i nastavnici vidljivo poboljšali svoje komunikacijske vještine, unaprijedili komunikaciju na engleskom jeziku idigitalne kompetencije putem korištenja IKT-a te razvili osjećaj europske pripadnosti.

Ukupna vrijednost projekta bila je 182 120 eura, dok je naša škola dobila od Agencije za mobilnost i programe Europske unije 27 930 eura za troškove implementacije, transnacionalne sastanke, putovanja (mobilnosti) te džeparac učenika i nastavnika.

Ohrabreni i zaraženi tim pozitivnim iskustvom nastavili smo pisati nove Erasmus+ projekte i sudjelovati u novim avanturama.