Antonija Wurzberg, dipl. učiteljica

OŠ Sibinjskih žrtava

108. brigade Zng 4, Sibinj

antonija.wurzberg@gmail.com

Alati za poticanje pozitivnih ponašanja i boljeg uspjeha učenika nižih razreda

Važnost tranzitivnog praćenja učenika odavno je svima poznata. U cilju poboljšanja kvalitete nastavnog procesa koji će povećati uspjeh mojih učenika, tražila sam učitelju koristan, a djeci zanimljiv digitalni alat. Od traženog alata očekivala sam da mi omogući brzo i jednostavno korištenje te da na zoran način prikaže djeci moja očekivanja.

ClassDojo pokazao se vrlo kvalitetnim. Recenzije o aplikaciji mogu se pronaći na Internetu stoga ću prednosti alata spomenuti samo u svrhu pojašnjenja dobivenih rezultata. Aplikacija omogućuje učitelju da samostalno ili u dogovoru s učenicima unese ponašanja koja donose pozitivan ili negativan bod. Svaki učenik ima svoj avatar i prati svoje bodovno stanje. Običavala sam prikazati avatare cijelog razreda na zidnoj projekciji kako bi učenici mogli pratiti gdje se nalaze u odnosu na druge učenike.

Prvi cilj bio mi je postići diciplinu u razredu i naučiti učenike načinu komunikacije tijekom nastavnog procesa. Zajednički smo dogovorili ponašanja koja pozitivno bodujemo, primjerice: podiže ruku kad želi govoriti, održava radni prostor urednim, pozdravlja starije na hodniku, strpljivo čeka u redu… Zatim smo dogovorili da će učenik ili učenica s najviše bodova na kraju tjedna dobiti nagradu – iznenađenje. U početku je bilo potrebno češće osvijestiti nečije dobro ponašanje i dati bod, a kasnije bi učenici sami prepoznali kad netko zaslužuje bod i to bi odmah naglasili. U ovoj fazi ostvaren je pozitivan pomak u smislu da su učenici relativno brzo naučili koja su ponašanja poželjna i dovoljno učestalo ih ponavljali. Negativan učinak je bio taj što se počeo gajiti natjecateljski duh koji je pomalo stvarao rivalstvo. Taj se problem riješio jednostavnim dodavanjem novog ponašanja u bodovnu listu: bod se dobivao za pomoć prijatelju. Motiviranost učenika je zadržana jer su se radovali iznenađenju na kraju tjedna.

Drugi cilj bio je ukloniti nepoželjna ponašanja. Na listu ponašanja dodali smo sve što se moglo uočiti da učenici čine, a nije poželjno i za takvo ponašanje određen je broj negativnih bodova. Za lakše neprihvatljiva ponašanja negativno se bodovalo jednim bodom, a za teža neprihvatljiva ponašanja s minus dva ili više bodova.  Ovo je donijelo brze pozitivne  rezultate. Neprihvatljiva ponašanja su vidno smanjena u prva dva tjedna.  Pojavile su  se i negativne posljedice: tužakanje za svaku sitnicu i smanjena motivacija za skupljanje pozitivnih bodova kod učenika koji su zbog negativnog ponašanja bodovno zaostajali za ostatkom razreda. U ovoj je fazi isplivao još jedan problem – bodovanje učenika koji su izostali s nastave nekoliko dana. Učenici koji su nazočili nastavi „skupljali“ su bodove jer su za to imali priliku. Onim nenazočnima ne mogu se dodati bodovi kad nisu izvršili očekivano ponašanje, a nije ih pravedno „izbaciti iz igre“ jer su bili bolesni. Dogovorena je utješna nagrada za one koji su iz utrke ispali ne svojom krivnjom.

U trećoj fazi u aplikaciju sam uključila i razrednu vjeroučiteljicu. Sad je i ona mogla dodavati bodove učenicima. Po tom pitanju, aplikacija je jako dobra daje mogućnost uključivanja svih nastavnika koji izvode nastavu u tom razredu, nudi i opciju da se osobnim računalima ili mobitelima povežu djeca i roditelji te tako omogućuje konstantan uvid roditelja u napredak učenika.

Vremenom sam prestala prikazivati avatare svih učenika jer mi je cilj bio osvijestiti učeniku da treba „pobjeđivati“ sam sebe i pratiti vlastiti napredak ili eventualne oscilacije u njemu. Želim istaknuti da je za postizanje ciljeva koje sam si postavila u upravljanju razredom aplikacija ClassDojo bila jako dobar alat. Nadajući se da će moje opisano iskustvo biti od koristi čitatelju koji će prvi put koristiti ClassDojo, preporučam korištenje ovog alata jer uz olakšano upravljanje razredom aplikacija otvara domišljatoj učiteljici ili učitelju i mogućnost da osposobi učenike za kvalitetno samovrednovanje.